Wat als je auto wordt afgekeurd en je hebt pas over drie weken geld om hem te laten maken?

Mag je er dan nog mee blijven rijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Auto's
20.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er staan een paar tientallen auto's van 250 euro op autotrader.nl. Dat is wellicht goedkoper dan een APK (evt. met inruil huidige auto), als je er tenminste eentje met (gedeeltelijke) APK kan vinden.
500 euro of lager: dan zijn er al een paar honderd auto's te vinden. Wordt wel een zoektocht om die auto te vinden met nog de meeste maanden APK. (Als die er tenminste nog tussen zitten...)

Het beste antwoord

Dan moet je hem schorsen gedurende de tijd dat hij geen apk heeft.
Daar vergissen heel veel mensen zich in. Maar zo werkt dat.
Een bekeuring voor verlopen apk kun je namelijk ook krijgen als de auto in de garage staat.
Nu houden ze een marge aan van een paar weken meen ik voordat ze gaan bekeuren. Alleen is die marge niet officieel.
Ik heb rond de acht auto's en met de oudere wel eens wat en die nog apk-plichtig zijn schors ik voor de zekerheid, kan ik m'n gemak het onderhoud doen, laten doen.
(Je verzekering kan bij eventuele schade besluiten niet uit te keren, bijv. bij afkeuring op banden, remmen, verlichting etc.)

Toegevoegd na 30 minuten:
Wist niet dat je een auto 2 maanden zonder apk en zonder schorsen kon laten staan zoals hierboven iemand schrijft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, pas als je auto is goedgekeurd mag je rijden. Of je geen geld hebt maakt de wet niets uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt een beetje af van de datum waarop de auto gekeurd moet zijn. Je mag hem al twee maanden voor die datum laten keuren. Als hij dan afgekeurd wordt, heb je nog twee maanden de tijd om hem te laten repareren, terwijl je gewoon mag rijden. Heb je tot de laatste dag gewacht met keuren, dan moet je hem inderdaad laten staan totdat hij goedgekeurd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag rijden t/m de dag dat de vorige apk geldt, geldt deze bijvoorbeeld t/m 31/01/2011 dan mag je er morgen niet meer mee rijden, geldt die t/n 28/02/2011 dan mag je er nog een maand mee rijden, tenzij je een gevaar op de weg bent natuurlijk (bijvoorbeeld je remmen zijn kapot).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het niet.
Vraag aan je ouders/broer/zus of je geld mag lenen om een autootje te kopen. Eventueel kan je een voorschot aan je baas vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gooi het op een akkoordje met het autoservicebedrijf. Een week of drie moet te overzien zijn wat het betalen van een rekening betreft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, tot de dag dat je keuringsbewijs geldig is. Daarna mag je hem nog 2 maanden aan de kant van de weg laten staan en in die periode van A ( waar je auto op dat moment staat) naar de keuringslokatie rijden. Na die twee maanden mag de auto dus ook niet meer op de openbare weg staan.

Zie ook deze tekst:

Het is verboden om met een voertuig te rijden wanneer het niet aan de APK-keuringseisen voldoet. Dat verbod om te rijden geldt uiteraard niet alleen nadat er een afkeuring heeft plaatsgevonden, maar voor alle situaties waarin de auto niet (meer) aan de keuringseisen voldoet. Dus bijvoorbeeld wanneer er gebreken optreden, terwijl de auto nog maar kort geleden is goedgekeurd of als een auto nog helemaal niet APK-keuringsplichtig is.

Let op, de geldigheid van het oude keuringsbewijs vervalt niet! Immers, na een afkeur blijft de ‘oude’ vervaldatum gewoon in het APK-keuringsregister staan. Want een auto die niet aan de eisen voldoet mag tot twee maanden na de vervaldatum van de laatste goedkeuring ongekeurd langs de weg staan (en dus niet rijden!).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee je mag er niet meer mee rijden.